Saturday, October 29, 2011

Panas!! Gambar Selebrity Wanita Yang Ditindas Oleh Kerajaan PAS Kelantan

Pagi tadi jam 10 pagi lebih kurang, 
sempat terperati TV 3 yang dok tengak buat konsert JOM Heboh di Kota Bharu Kelantana, 
Ish,ish kesian tengok selebriti-selebriti wanita ni....


Gambar pengacara jalan-jalan cari makan, Maria Tunku Sabri,, ha ha kan comei kalau pakai macam ni,, hari Jumaat pula tu hari ini..
Gambar atas artis-artis yang mengambil bahagian semalam,, semua bertudung, tutup aurat...




HaISH Salah PAS la ni artis2 kesayangan korang pakai tudung kan? hihi.....

Lelaki Buang Air Kecil Melalui Hidung

ahhahahahaha....aku tak sure la dia buang air kecil guna hidung ke mulut ke tak pun alat kemaluan dia kat dahi....

P/s : Korang agak? 

Friday, October 28, 2011

Jenis-Jenis Hantu Siam

Peh kelakar weyh aku tengok video ni...tuiiih sial la!! Korang tengok la sendiri


Fafau Pengacara Baru Nona?


Nama penyampai Hot FM, Fara Fauzana disebut-sebut bakal mengendalikan rancangan wanita popular di TV3, Nona bagi menggantikan pengacara sekarang, Vanidah Imran. Difahamkan, teka-teki itu bakal terungkai pada majlis pratonton rancangan televisyen Media Prima  di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada hari esok. Adakah anda setuju Fara menjadi hos Nona?
Nama lain yang turut dikaitkan bagi mengemudi rancangan wanita popular di TV3 itu ialah pelakon Rozita Che Wan yang baru-baru ini terpilih sebagai pengacara bersama di majlis Anugerah Skrin pada 4 November depan.
waaaa best la macam ni? harap success selalu untuk farah fauzana :D

 KLIK SINI KALAU BAIK HATI

SINI JUGA




Laman web FAM digodam gara-gara harga tiket RM50!

LANTARAN kenaikan harga tiket Perlawanan Akhir Piala Malaysia yang melampau oleh FAM, laman sesawang rasmi Persatuan Bola Sepak Malaysia itu telah digodam "hacked" oleh individu tidak dikenali.

Gambar harimau pada logo rasmi FAM, ditukar kepada gambar seekor babi berwarna merah jambu (pink) digabungkan dengan logo lambang duit. "Persatuan Bola Sepak Malaysia" ditukar kepada "Tuan Bola Sepak Malaysia" dengan cara memangkah tulisan "persa".

Petikan berita dari laporan Harian Metro bertajuk "Harga Tiket RM50 Wajar" yang melaporkan keengganan FAM menurunkan harga tiket RM50 tersebut turut dimasukkan di laman sesawang tersebut.

Anda boleh melihat sendiri keadaan Laman Sesawang Rasmi FAM, rujuk sini [FAM]. Bagi yang tak sempat melihat, di bawah ini printscreen laman web tersebut.


Selain itu, penuh kata-kata makian yang dilemparkan kepada FAM. Penggodam menggelarkan FAM sebagai "si kapitalis anjink" dan makian-makian lain seperti "fuck FAM", dan "FAM Anjink" sambil menyatakan bantahan terhadap harga tiket RM50 yang dikenakan.


CREDIT / SOURCE : Milo Suam

Thursday, October 27, 2011

Kindergarten Percuma untuk anak anda, macam mana nak dapat?


Ulasan Video Sini     

Ulasan Video Sini

Berikut ialah intipati pelan hala tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) untuk memperbaiki pencapaian pendidikan:

* meningkatkan kadar penyertaan murid prasekolah daripada 67 peratus kepada 72 peratus tahun ini dengan membabitkan kanak-kanak seawal umur empat dan lima tahun.

* meningkatkan kadar literasi daripada 87 peratus kepada 90 peratus serta meningkatkan kadar numerasi daripada 76 peratus kepada 90 peratus bagi pelajar Tahun 1, tahun ini menerusi program Literasi dan Numerasi (LINUS).

* mensasarkan sebanyak 20 buah sekolah menjadi Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) pada tahun ini.

* mensasarkan sebanyak dua peratus Pengetua dan Guru Besar yang melepasi sasaran layak untuk menerima ganjaran berdasarkan penilaian berasaskan prestasi dan mengkurangkan 10 peratus Pengetua dan Guru Besar yang tidak mencapai sasaran kelayakan berkenaan.

Kecemerlangan pencapaian pelajar adalah sangat penting dalam melahirkan lebih ramai tenaga kerja yang kompetitif, seiring dengan wawasan negara mencapai status negara maju menjelang tahun 2020.

Menyedari kepentingan pendidikan awal adalah penting bagi kanak-kanak berumur empat dan lima tahun, Kementerian Pelajaran telah mengenal pasti pendidikan prasekolah sebagai salah satu fokus di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan.

Bagi meningkatkan kadar penyertaan dan kualiti pendidikan prasekolah, satu Jawatankuasa Penyelarasan Prasekolah Kebangsaan serta Bahagian Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Prasekolah ditubuhkan untuk mentadbir semua penyedia prasekolah.

Jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pelajaran, berperanan mengkaji semula dasar pendidikan prasekolah kerajaan dan prasekolah swasta yang berdaftar termasuk kurikulum, kriteria kelayakan, latihan dan penilaian, menyelaras semua prasekolah (kerajaan dan swasta) serta memantau dan menilai pendidikan prasekolah bagi menggubal dasar prasekolah pada masa depan.

Kementerian Pelajaran juga melaksanakan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bermula tahun ini yang memberi penekanan dalam aspek prinsip pendidikan yang holistik, proses pengajaran dan pembelajaran yang mengambil kira latar belakang pelajar, mentakrifkan penggunaan bahasa Malaysia, Inggeris, Tamil dan Mandarin sebagai bahasa instruksional serta melibatkan aktiviti menggalakkan pemahaman budaya pelbagai bangsa.

Kerajaan juga meningkatkan kualiti guru dan pembantu guru prasekolah menerusi program peningkatan kemahiran kepada 30,000 guru dan pembantu guru prasekolah sedia ada dan baru dalam tempoh tiga tahun selain menetapkan kriteria kelayakan minimum semua guru prasekolah ialah Ijazah Sarjana Muda.

Dalam mengembangkan pendidikan prasekolah, kerajaan juga menyeragamkan bantuan kepada murid prasekolah kerajaan termasuk pemberian geran per kapita kepada prasekolah kementerian Pelajaran, KEMAS dan JPIN, menambah bilangan kelas prasekolah khususnya bagi kanak-kanak berumur empat tahun dengan anggaran 10,000 kelas.

Bagi memenuhi sasaran itu, kerajaan meningkatkan kerjasama dengan pihak swasta dengan memperkenalkan insentif baru kepada pengusaha prasekolah swasta khususnya di kawasan miskin bandar dan luar bandar, di samping mematuhi standard kebangsaan.

Bagi memastikan kadar keciciran pelajar menurun, kerajaan memberi penekanan kepada penguasaan kemahiran literasi dan numerasi yang mampu mengupayakan anak-anak supaya lebih produktif dan lebih berkeyakinan untuk menyertai aktiviti komuniti setempat dan masyarakat keseluruhan.

Proses saringan akan dilakukan terhadap pelajar tiga kali setahun iaitu pada bulan Mac, Jun dan September setiap tahun sehingga Tahun 3 bagi mengenal pasti pelajar sama ada perlu mengikuti program Literasi dan Numerasi (LINUS) serta membangunkan modul literasi dan numerasi yang baru di mana konsep mudah difahami akan diajar lebih awal dan penekanan ditumpukan kepada aplikasi konsep yang dipelajari.

Menyedari kekurangan guru dalam pengajaran literasi dan numerasi asas, seramai 17,000 guru telah mengikuti latihan intensif bermula November tahun lepas hingga Februari ini supaya mereka boleh menyampaikan modul pembelajaran dengan berkesan.

Selain itu, kerajaan juga memantau dan menyelia kira-kira 10 peratus sekolah yang tercorot, membina komitmen di kalangan pihak yang berkepentingan melalui program kesedaran dan aktiviti-aktiviti dan melantik fasilitator-fasilitator bagi membantu guru-guru literasi dan numerasi di sekolah-sekolah.

Dalam pada itu, Kementerian Pelajaran telah mengumumkan 20 buah SBT terdiri daripada 10 sekolah berasrama penuh, empat sekolah menengah harian, enam sekolah rendah seluruh negara, pada Isnin lepas.

SBT mempunyai tradisi budaya kerja yang sangat tinggi dan cemerlang dengan modal insan nasional yang berkembang secara holistik dan berterusan serta mampu berdaya saing di persada antarabangsa dan menjadi sekolah pilihan masyarakat.

SBT akan menempatkan pelajar-pelajar cemerlang yang mampu menyaingi tahap pencapaian antarabangsa, melanjutkan pelajaran ke institusi pendidikan terkemuka dan berjaya menjadi pemimpin dalam bidang profesion masing-masing, di samping mewujudkan rangkaian 'mentoring and coaching' antara sekolah.

Kualiti SBT akan dilonjakkan dengan memberi autonomi dan akauntabiliti dalam pengurusan dan pencapaian murid.

Pengetua dan Guru Besar memainkan peranan penting dalam merancang, menyelaras dan memantau pengajaran dan pembelajaran di sekolah di samping memastikan suasana pembelajaran yang kondusif dengan mengurangkan tekanan dan gangguan luaran, serta mewujudkan persekitaran teratur di dalam dan di luar bilik darjah.

Berdasarkan pencapaian sekolah pada dua tahun sebelumnya, dianggarkan dua peratus Pengetua dan Guru Besar layak menerima ganjaran berdasarkan penilaian berasaskan pencapaian tertakluk kepada kriteria seperti Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) melebihi 90 peratus, Laporan Audit Kewangan tanpa teguran, bebas daripada tindakan disiplin dan mencapai sasaran literasi dan numerasi bagi sekolah rendah.

Mereka yang layak, disediakan ganjaran kewangan dan bukan kewangan misalnya program pertindikan, kenaikan pangkat serta sijil pengiktirafan manakala bagi mereka yang tidak mencapai sasaran yang ditetapkan, akan diberikan latihan serta bimbingan.

Bagaimanapun, sekiranya latihan dan bimbingan tidak efektif, Pengetua dan Guru Besar terbabit mungkin menghadapi risiko dipindahkan ke sekolah lain atau dinasihatkan bersara pilihan.

-- BERNAMA


Ulasan Video Sini

Jam Khas Untuk Engineer?

 Finally now a clock for us the smart people (Engineers) who can do math on the fly


Adakah seseorang engineer mahukan sebuah jam yang khas untuk mereka sahaja? aku rasa jam ni memang sesuai la untuk diorang kan? sebab dorang je yang boleh baca ni huhu...

Baby Berbual Guna Bahasa Diorang

Baby Berbual Dengan Bahasa Diorang

video


Hahahah aku jumpa ni tadi masa usya2 fb orang...memang cute la weyh budak 2 orang ni..
hmmmm ntah apa yang diorang bualkan ek? huhuhu....

















Tengok Video ni




















Haha Cute kan? Sape boleh tolong translate?

Wednesday, October 26, 2011

Budak ni Gila Betul Huhuhu...

Nana Mahazan: Gile Ke Apa?

"Nana dan MRB bahagia! Demi Allah yang Maha Esa, cerita tu fitnah semata-mata," tegas Nana melalui entri di blog peribadi yang bertarikh 23 Oktober, bertajuk 'Nana Bercerai?!'.

Tambahnya, "Memang ajal maut, jodoh pertemuan semua ketentuan Illahi tapi buat setakat ini, kitaorang BAHAGIA."

Buat yang tidak tahu, baru-baru ini tersebar gosip kononnya penyampai Hot FM ini telah bercerai dengan suaminya, Mohamaed Raqeem Brian. Kalau ikutkan cerita yang disampaikan seorang kaunselor ini, punca perceraian mereka disebabkan hantaran gitar Nana buat suami ketika majlis pernikahan mereka.

Reaksi pertama Nana sudah boleh dijangka. "Gile ke apa?!" katanya. Apatah lagi orang yang menyebar cerita dikatakan seorang kaunselor dan punca perceraian disebabkan hantaran gitar buat suami.

Nana mengakui sedih bila ada yang mempercayai gosip tersebut, ditambah pula ada pihak yang "memaki, pandang serong, menokok tambah cerita-cerita karut ini".

Dan jika ada masih yang tidak percaya dengan penjelasan Nana ini, apa kata luangkan sedikit masa melayari blog Nana. Kalau tak pun, tengok je lebih kurang 50 gambar yang dikongsikan Nana ketika sambutan hari jadi anaknya pada Ahad lalu dalam entri 'Althea's 1st Birthday Party'.

Battlefield 3 Launch Trailer (New Gameplay Video)

Wah wah Wah Battlefield 3 dah kuar!! x sabar nih...nak kena beli copek2 huhu...jom kita tengok trailer dia..




Hebat kan? sape yang gila game memang musti harus wajib dapatkan game ni!! GO ON!!!

Abby Abadi Berpisah Dengan Zul Ariffin

Bak kata Abby Abadi sendiri, "Sy......... mmmm, di duga lagi......".

Dalam entri bertarikh 25 Oktober yang diberi tajuk 'Zulkifli Ariffin', Abby melalui blog peribadinya mengakui telah berpisah dengan Zul.

"Sedih mmg tak tergambar dgn kata2, tp Sy redha dgn ketentuan NYA..... Mungkin ada kesilapan Sy, yg Sy lakukan tanpa sedar sebelum ni, & skrg inilah balasan tuhan pd Sy. Sy terharu sebenarnya dgn doa dr semua yg mengharapkan kami bertemu jodoh sebelum ni, tp apakan daya......... Sy pun mengharap 'sesuatu yg terbaik' sebenarnya... tp INILAH TAKDIR SAYA :)

Sy sedih........ sgt sedih utk terima 'kehilangan' ini.......... tp Sy takde kuasa utk ubah keadaan. Sy cuma nk org yg Sy sayang bahagia dgn apa yg dia mahukan. Insyallah, masa susahpun buleh jer cari Sy. :,)"

Tiga tahun mungkin tidak kelihatan seperti jangkamasa yang lama, tetapi bila ia melibatkan soal hati dan perasaan, ia satu tempoh yang cukup panjang.

Lebih-lebih lagi bila Zul hadir dalam hidup Abby ketika dia perlu berdepan secara public dengan masalah rumahtangganya. Meskipun ada yang memandang sinis hubungan mereka tetapi tak kurang juga yang tabik Zul kerana setia di sisi Abby, bersamanya mengharungi segala dugaan.

Tidak menghairankan bila Abby menulis "Sehingga ke saat Sy menaip utk entri ini, Sy mmg tak segan utk akui yg Sy mmg sayangkan dia. Sayanggg sgt2! huhu..." Sebelum mengakhiri dengan "Awak selalu dalam hati Sy............ Abby Abadi :,,))

Abby juga berkongsi banyak gambar-gambar yang merakam saat manis mereka bersama.

Semestinya, ramai yang tertanya apa punca perpisahan mereka? Menurut Abby, "keadaan, masa, org2 tertentu, yg bweekk (:P) semualah.... nmpknya tak menyebelahi kami".

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Selepas satu, satu dugaan yang melanda Abby sejak tiga tahun lepas.

Diharapkan Abby dapat melalui dugaan ini dengan tabah.

Raih 7Juta, Produksi Filem Nasi Lemak 2.0 Rai Kejayaan



Filem tempatan , hasil julung pengarah kontroversi Namewee menjadi filem kejutan 2011 orang ramai apabila ia berjaya meraih kutipan lebih daripada RM7 juta di pawagam. “Selama ini, saya memang menaruh harapan yang tinggi pada filem ini, namun saya tidak menyangka sambutannya akan menjadi begitu baik di kalangan rakyat Malaysia. Kami mengadakan parti keraian ini untuk merakamkan ribuan terima kasih kepada barisan pelakon dan krew yang mempercayai kami sejak permulaan”, kata Namewee.

Dengan gandingan kerjasama UB Prodigee Entertainment dan Prodigee Media, parti keraian kejayaan filem Nasi Lemak 2.0 telah diadakan di Kuala Lumpur dan berjaya menghimpunkan barisan pelakon (termasuk Namewee, Adibah Noor, Reshmonu, Nadine Ann Thomas, Dennis Lau, Felixia Yeap dan yang lain) serta krew filem. “Pengalaman pembikinan serta mempromosi Nasi Lemak 2.0 amat menarik dan bermakna, terutamanya ketika menonton filem ini di Melbourne pada Hari Merdeka  dengan pawagam yang penuh. Saya akan sentiasa mengingati dan menghargai pengalaman yang bermakna ini” kata pelakon utama filem, Adibah Noor.
Disebabkan oleh  karakter pengarah filem Namewee yang berterus terang, berhadapan pelbagai aduan daripada para penunjuk perasaan di Ipoh sejurus filem ini mula ditayangkan pada 8hb September 2011. Para penunjuk perasaan meminta pihak Kementerian untuk memboikot filem ini atas sebab kandungannya yang bersifat negatif. Filem ini turut menerima krtikan yang hebat daripada pihak media.
Namun dengan sokongan dan maklum balas yang positif daripada para penonton and juga 70 pemilik pawagam, filem ini dapat meneruskan tayangannya dan berada di tempat ketiga teratas selama tiga minggu berturut-turut. “Oleh kerana aspek dan keputusan kormesial,  kebanyakan pawagam telah menghentikan tayangan filem ini selepas ianya dilancarkan di platform Astro First.  Akan tetapi, masih terdapat banyak pawagam yang menayangkan filem kami terutamanya pawagam-pawagam di kampung halaman saya Muar, dan juga di beberapa buah bandar di Sabah dan Sarawak”, kata Penerbit Eksekutif filem, Fred Chong.
Ditaja oleh Canon Malaysia, HTC Malaysia dan Tiger Beer dan filem ini menceritakan bagaimana seorang rakyat Malaysia yang hilang arah hidup berjaya mencari identitinya melalui pembelajaran memasak hidangan tempatan. Kami berasa sungguh gembira kerana ramai yang dapat memahami mesej filem ini yang ringkas tetapi bermakna” kata Fred Chong. “Saya dimaklumkan bahawa filem ini kini menduduki tempat pertama sebagai filem tempatan berbahasa Cina dengan rekod kutipan pawagam tertinggi, dan berada pada tempat ke-8 secara keseluruhan dalam kutipan pawagam filem tempatan tertinggi sepanjang zaman. Saya berasa sungguh gembira kerana filem ini bukan sahaja ditonton oleh kaum Cina, bahkan kaum Melayu, India, Iban, Kadazan dan Serani dari seluruh pelusuk negara turut menikmati filem yang dibikin untuk rakyat Malaysia ini” kata Namewee.

“Kami telah mempromosikannya di seluruh negara dan bertemu dengan ramai penyokong berbilang kaum yang menyatakan bahawa mereka amat menyukai filem Nasi Lemak 2.0. Tidak  dinafikan ia merupakan pengalaman yang hebat dan bermakna untuk menjadi sebahagian daripada fenomena ini” kata pelakon filem, Dennis Lau.
Baru-baru ini, filem telah dipilih sebagai Tayangan Rasmi untuk festival filem termashyur di dunia iaitu Taipei Golden Horse Film Festival 2011 dan ini merupakan sesuatu yang jarang berlaku bagi sebuah filem Malaysia. “Saya berasa amat berbesar hati dan terkejut kerana filem saya amat bercirikan aspek tempatan dan tidak menyangka bahawa orang luar negara dapat memahami gaya dan jalan cerita saya. Oleh itu, saya berasa amat gembira kerana dapat membanggakan Malaysia pada bulan November ini”, kata Namewee. Di samping itu, filem ini telah memastikan pengedarannya di Singapura dan Taiwan dan akan dilancarkan pada bulan Disember ini.

Apabila ditanya tentang projek masa hadapan, Fred Chong menyatakan bahawa Namewee kini telah menyiapkan 5 hingga 6 skrip dan syarikatnya akan melihat projek Namewee yang seterusnya tidak lama lagi. Mereka akan meneruskan penampilan barisan pelakon berbilang kaum untuk mencerminkan cerita 1Malaysia melalui akal dan jenaka pengarah berbakat Namewee. “Saya masih baru dan muda, oleh itu saya berharap dapat belajar daripada lebih ramai dan pada masa yang sama memperbaiki gaya bercerita saya yang unik. Oleh itu, ya, saya tidak sabar untuk memulakan filem saya yang seterusnya” kata Namewee.
Filem boleh diperolehi dalam bentu DVD di seluruh negara dan masih disiarkan di saluran Astro First untuk tayangan terhad. Filem ini juga bakal ditayangkan di TonTon tidak lama lagi. Barangan cenderamata rasmi filem ini boleh dipesan secara online di www.nasilemak2.com.

Bahaya Diet!!

Kepada korang-korang yang diet tu jangan la terlalu obses nak ber diet sampai jadi macam kawan2 kita yang kat bawah ni ye haha saksikan sendiri








Hot Dog Haram!!!

Sebelum korang makan hot dog pastikan hot dog tu tak macam ni

Hot : Gula rm170 sekilo?

 
 
Sapa yang bodohnakmampos beli gula sekilo pada harga rm170.00 di malaysia?

Nak tengok dan kenal tak sapa mereka? Baca bawah neh ;


KAH KAH KAH
Kelakar kelakar. 
Nasib baik syarikat tue dah pulangkan balik duit lebihan tue. Itupun kena minta. Time issue bayaran takan tak perasan depa tertulis lebih? Ka..? Saja nak pekena lepas tue terkantoi sebab tue sama2 pakat pulangkan balik duit tersebut?
Cuba fikir sket. Benda neh berlaku tahun lepas. Tapi bayaran balik hanya bermula pada akhir tahun neh. Itupun bayar ansur2. Then bila giatmara mengarahkan siasatan dijalankan tiba2 depa bayar habis. Macam ada apa2 je.
kah kah kah

Tak kisahlah tue. Janji depa dah pulangkan balik duit tersebut. Harap betul2 dah ada dalam account semula. Bukan untuk sementara waktu je bagi menghadapi audit neh. Tapi benda neh telah membuatkan aku berfikir tentang perkara yang lain. Apasal ek giatmara bayar syarikat neh untuk program pembasmian kemiskinan? Apa peranan syarikat neh sebenarnya? 
Jeng jeng jeng..
SUmber : ameno world

Laporan Ketua Audit Negara 2010: Kajian Ringkas

 
Sengal tulang dan bengkak urat serta otot akibat terjun tiruk bersama KIA Sedona masih belum hilang. Tapi, badan menjadi gagah tiba-tiba setelah mendapat sepucuk SMS dari seorang teman di Malaysia. Laporan Ketua Audit Negara dah keluar. Itu isi mesejnya.
Saya bangkit dari pembaringan, menekan suis laptop dan melayari internet. Web Jabatan Audit diakses dan terus memuat turun fail. Berbekalkan segelas susu dan beberapa keping biskut Ulker, saya meneliti audit tersebut. Beberapa  bahagian penting dicetak keluar untuk simpanan anak cucu.
Ringkasan audit 2010 :
KEMENTERIAN PELAJARAN
RM160.7 JUTA telah diluluskan oleh Kementerian Pelajaran untuk membina 300 makmal komputer yang. Namun, sehingga kini, hanya 2 buah makmal yang siap. Peralatan ICT yang dibekalkan sejak 3 tahun lepas masih belum dapat digunakan dan masih tersimpan akibat makmal yang tidak sempurna.

Kata seorang kawan, beliau teringat sewaktu melakukan kajian yang di Sabah dulu. Rakyat Sabah kata komputer sedia, tapi elektrik tak ada! Aduhai.
KEMENTERIAN PERTAHANAN
  1. Rak akhbar dan majalah :  RM 1445
  2. Ubahsuai katil : RM 950
  3. Katil Bujang : RM 700
  4. Kerusi Plastik : RM 761
  5. Meja Kayu kecil : RM 950


KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH
  1. 55.2% atau 79 buah dari 143 buah Tabika  tidak menepati menu dan piawaian makanan yang ditetapkan.
  2. Makanan tamat tempoh.
  3. Makanan disimpan dalam bilik air dan tempat beracun.




KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR (Jabatan Taman Laut Malaysia)

Pembelian alatan yang jauh lebih mahal dari harga tertinggi pasaran.
  1. Laptop dan pencetak dengan  RM 11 845 berbanding pasaran RM 3428 : 246% lebih mahal
  2. LCD TV dan DVD Player dengan RM 16 100 berbanding pasaran 2182:  638% lebih mahal.
  3. Radar X-Band dengan  RM 47 725 berbanding pasaran RM 8 255 : 478% lebih mahal
  4. Bushnell Binocular dengan RM 56 350 berbanding pasaran RM 2 827  : 1893% lebih mahal
  5. Marine Binocular  dengan RM 56 350 berbanding pasaran RM 1 940 : 2 805 % lebih mahal
  6. Walkie-Talkie dengan  RM 4 324 berbanding pasaran RM 1561 : 177% lebih mahal
JUMLAH KERUGIAN ADALAH : RM 172 501

Peralatan tidak mengikuti spesifikasi kontrak :
  1. Enjin bot aluminium : Kontrak enjin 4 stroke RM 11 553, beri enjin 2 stroke RM 6549 : Rugi RM 5396
  2. Peti sejuk : kontrak peti jenis Panasonic RM 1299, beri peti Mitsubishi RM 629 : Rugi RM 670
  3. Dapur : Kontrak dapur Electrolux RM 6955, beri dapur TAIYO RM 2110 : Rugi RM 4855
  4. LCD TV dan DVD Player : Kontrak jenama Toshiba RM 16 100,  beri jenama Philips RM 195 : Rugi RM 15 905
  5. GPS : Kontrak jenama SAMYUNG,  RM 5080, beri jenama FURONO, RM1055 : Rugi RM 4025
  6. CCTV : Kontrak jenama PARADOX RM5750, beri jenama Belco, RM 640 : Rugi RM 5110
  7. Laptop  dan Printer: Kontrak jenama Acer Aspire dan HP CP1518, RM 11 945, beri Acer Travelmate dan Canon Pixma RM 2137 : Rugi RM 9808


MAJLIS SUKAN NEGARA
MSN telah membeli 23 ekor kuda baka khas untuk sebuah pertandingan dengan harga  RM 5.66 juta. Pembelian ini dibuat secara runding terus tanpa mendapat kelulusan dari Kementerian Kewangan. Namun, 18 ekor darinya tidak melepasi piawaian Federation Equestre International, hanya lima ekor sahaja lulus untuk menyertai pertandingan.
KEMENTERIAN KESIHATAN
Anggota tiruan tanpa kelulusan berjumlah RM 310 696.
KEMENTERIAN PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI


Sebanyak RM 110.67 juta insentif tidak berbayar kepada 73 291 orang petani. Ianya disebabkan oleh pengurusan yang tidak telus lagi tidak efektif.


KEMENTERIAN SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

Akibat pengurusan yang kurang efektif, peralatan yang berjumlah RM 64.69 juta masih terbiar dan tidak dapat digunakan sehingga kini. Akibat itu, sejumlah RM 0.44 juta lagi dibazirkan untuk kawal selia dan insurans bagi menyimpan peraltan tersebut.
SYARIKAT GLC

1. Bayaran Dividen Kepada Kerajaan

Lebih 50% dari syarikat GLC yang tersenarai tidak membayar dividen seperti yang dijadulkan. Daripada 21 syarikat GLC yang mendapat keuntungan RM 264.94 billion sebelum cukai, hanya 10 syarikat sahaja yang membayar dividen setiap tahun kepada kerajaan. Baki 11 lagi hanya membayar pada tahun tertentu sahaja.

2. Nisbah Hutang Ke Atas Ekuiti Negatif

Terdapat syarikat yang mempunyai nisbah hutang ke atas ekuiti negatif selama tiga tahun berturut-turut berpunca dari kebergantungan mereka yang sangat tinggi terhadap hutang. Syarikat tersebut seperti Keda Aquaculture sdn bhd, Kumpulan Modal Perdana, Sepang Internation Circuit, Indah Water Konsortium, Syarikat Perumahan Negara, Perwaja Terengganu, Composites Technology Research Malaysia, Keretapi Tanah Melayu dan Assets Global Network.

3. Penurunan Pendapatan

Yang tersenarai, lapan Syarikat GLC yang mengalami penurunan pendapatan selama tiga tahun berturut-turut. Jumlah penurunan terakhir 2009 ialah RM 26.3 billion.

4. Kerugian

Mendahului senarai Syarikat GLC yang mengalami kerugian ialah, Syarikat Prasarana Negara, Kertapi Tanah Melayu, Assest Global Network dan Indah Water Konsortium. Jumlah kerugian ialah RM 630.45 Juta.


5. Penurunan Untung Sebelum Cukai
Secara ringkasnya, 40.4% sayrikat GLC mengalami penurunan untung sebelum cukai. Berakhir 2009, RM 3.83 billion kerugian akibat penurunan untung sebelum cukai kepada RM 92.35 billion pada tahun 2009 berbanding RM 96.16 billion pada tahun 2008.

6. Pinjaman Belum Selesai

Terdapat 17 syarikat GLC yang menanggung hutang sehingga 2009 yang berjumlah lebih RM 12 Billion. Menduduki senarai tertinggi ialah, Perwaja Terengganu, Indah Water, Malaysia Debit Ventures dan Bank Pembangunan Malaysi Berhad.

Laporan Audit bukanlah perincian SEMUA jabatan, unit dan sebagainya. Setakat pengetahuan saya dalam hal ini, ia hanya mengambil sampel jabatan, unit dan sebagainya untuk diaudit. Kebarangkalian untuk lebih teruk atau lebih baik masih sangat besar.

Kajian ini pula adalah kajian ringkas yang tidak merangkumi perincian lain yang bakal mendedahkan lebih banyak kecacatan, pengkhianatan dan tidak amanah terhadap  pengurusan kewangan.

Sumber : Laporan Ketua Audit Negara 2010 : LINK

Tuesday, October 25, 2011

Air berkuman dibekalkan ke 10 sekolah

Laporan Ketua Audit Negara 2101 mendapati bahawa bekalan air terawat ke kantin sepuluh sekolah rendah mengandungi tahap bakteria dan logam yang tidak selamat untuk diminum.

NONEPenemuan ini berdasarkan ujian air tawar, yang dijalankan pasukan audit ke atas air yang telah dirawat dan air paip ke kantin di 13 buah sekolah.

Air yang digunakan di kantin SK Kg Kudong, Segamat; SK Sejagong, Batu Pahat didapati mengandungi kehadiran bakteria seperti Total Coliform dan E Coli yang tinggi.

“Pihak KKM memanadang berat pelanggaran paarmeter bakteria dalam air terawat yang dikesan dalam kajian ini kerana kehadiran bakteria seperti Total Coliform dan E Coli dalam air minum boleh menyebabkan wabak penyakit bawaan air seperti kolera, tifoid dan hepatitis A sekiranya air yang tercemar diminum secara terus dan berterusan,” petik laporan itu.

NONEAir yang dianggap selamat untuk diminum tidak seharusnya mempunyai sebarang Coliform dan E Coli manakala paras 6.5 hingga 9 pada skala pH.

Sekolah-sekolah lain yang disenaraikan mempunyai tahap 'terlalu tinggi' bakteria yang boleh  menyebabkan keracunan makanan, adalah:
  • SRJK (T) Ladang Lambak, Kluang
  • SMK Alor Pasir, Tanah Merah
  • SK Lata Rek, Kuala Krai
  • SK Juara, Rompin
  • SK Luat, Lenggong
Keputusan dari SK Benggol Petai, Pasir Mas dan SK Kuala Koyan, Kuala Lipis juga menunjukkan tahap 'terlalu tinggi’ untuk kiraan bakteria Coliform.

JOM JOIN KEMPEN TINGKATKAN JUMLAH FOLLOWERS



Jom la join kempen ni..untuk tingkatkan follower blog kita hehe..
CEPAT-CEPAT sampai 29/10/2011 Je....
Nak tau macam mana? ok klick SINI


Anak Michael Jackson Mirip seorang Usahawan di Malaysia?































                                                        amcam sama x? LOL




[Sumber Ohlawak]