Friday, October 21, 2011

Apa itu one piece?




Bosan La...Kali ni aku nak tulis enrty pasal one piece? apa tu one piece?
One Piece (ワンピース wanpīsu) adalah sebuah anime dan manga tentang kumpulan lanun yang dipimpin oleh Monkey D. Luffy yang pergi mencari harta karun legendaris bernama One Piece.

One Piece dicipta oleh Eiichiro Oda. Komiknya bermula pada 1997 di Shonen Jump terbitan Shueisha dan hingga kini masih terus berjalan. Versi TV nya bermula pada Oktober 1999. Hingga 2007, lebih dari 524 cerita dan 53 jilid versi manganya telah diterbitkan. Di Malaysia manga ini dinamakan budak getah dan hingga kini telah mencapai episod ke-57. Versi TV-nya, yang diproduksi di jepun, telah mencapai 312 episod. Selain itu, drama manganya  juga telah sampai. Di Malaysia sendiri pernah ditayangkan  kini ditayangkan di AStro Ceria.

One Piece Berjaya kerana ceritanya yang kuat, penuh fantasi, nuansa humor yang khas, karekter yang beraneka ragam, pertarungan yang sengit antara karekter-karekter yang aneh, serta karekter-karekter yang diceritakan secara mendalam. Sepertinya sangat jarang manga shonen yang mengangkat cerita tentang lanun. Popularitasnya di Jepun telah menyaingi Dragon Ball. Beberapa manga lainnya yang hampir berjaya seperti One Piece adalah InuYasha dan Naruto.

Pada Februari 2005, One Piece mencetak komik di Jepun sebagai penerbitan manga yang tercepat mencapai 100.000.000 naskah

Kalau korang nak tengok One Pice ni Online Boleh Tengok SINI

No comments:

Post a Comment